Thursday, February 21, 2013

Kyoto, JAPÓN: Entre geishas, samurais y luchadores de sumo. (II)


Mencionábamos en el post anterior como el país del sol naciente ha sido capaz de aunar una de las más fascinantes tradiciones para nosotros los occidentales, con una modernidad extraordinaria. Desde su mirada de ojos rasgados, intentaremos analizar el folclore y las tradiciones japonesas.

Empezamos por la pregunta que todos los interesados por esta cultura se han hecho alguna vez: quiénes son las geishas, qué papel desempeñan en el Japón de hoy y qué papel han ido desempeñando a lo largo de la historia del país.

Vistiendo impecables kimonos, las geishas son el principal símbolo de la alta clase japonesa y durante siglos han bailado, narrado historias, tocado instrumentos, cantado y servido a sus comensales en todo tipo de fiestas y banquetes. A pesar de la creencia popular, las geishas no ejercen ni han ejercido la prostitución y no sólo eso, si no que son reconocidas artistas habiendo seguido un rigurosísimo proceso de entrenamiento y selección durante años.

Kyoto sirvió de capital imperial durante un milenio y en ella se encuentran diecisiete sitios patrimonio de la humanidad de la UNESCO.  Es en el tradicional barrio de Gion donde tenemos la primera toma de contacto con el mundo geisha; serpenteamos sus callejuelas repletas de casas centenarias, farolillos rojos y nos adentramos en un mundo de olores orientales y sonidos de un pasado glorioso, siempre con la presencia de miles de carteles con las más preciosas letras escritas a mano. 

Izuko me espera en una calle prácticamente sin iluminación, una pequeña bombilla mugrienta en un callejón colindante me deja admirar los colores rosáceos de su vestimenta,  pero su cara sigue siendo todavía un misterio para mí, en su mano porta un abanico japonés con los dibujos de un cerezo en flor que cubre completamente su cara, impidiéndome, de este modo, ver sus característicos rasgos faciales.  

Me siento un afortunado sólo por el hecho de pasear por una ciudad tan magnífica como Kyoto, pero lo estoy aún más de seguir la senda de Izuko. En el silencio de una noche eterna, sólo el ruido de sus zuecos y el brillo de la fría luna de invierno reflejado en su brillante kimono de seda, me guían hasta su Ochaya, el lugar donde el impecable arte geisha se hace realidad.

Aun en las tinieblas, a tientas, me descalzo al entrar y aguardo el comienzo de una espectacular velada. Se enciende una luz rojiza, quizá sea el resplandor de una vela, la sombra de Izuko se plasma de modo fulgurante en un viejo biombo que nos separa, preparándose para exhibir todo tipo de emociones. No estoy acostumbrado a sentarme en el suelo con las piernas cruzadas y menos a tener una mesa justo delante  levantando un palmo del suelo, estoy nervioso, no sé si voy a estar a la altura. 

Los ojos penetrantes de Izuko aparecen ante mí, negros y exorbitantes, sus labios son brillantes y sensuales, el peculiar maquillaje blanco cubre su cara, cuello y manos. Unas manos que portan un cuenco de cerámica azul que posa sobre mi mesa y, con una armonía deslumbrante y unos toques sutiles de muñeca, remueve su contenido, el té verde, ayudada por un vetusto utensilio de madera. El ambiente es tan mágico que hasta el eco de las burbujas, que brotan descontroladas en mi taza de té, retumban en mis oídos. Agarro la taza con mis dos manos, Izuko me da la espalda y empieza a tocar un instrumento cuyo sonido desconozco: un shamisen de tres cuerdas. Se gira cada cierto tiempo y me muestra una sonrisa monalisesca, mi corazón empieza a latir fuertemente y esta vez no es por amor o pasión, es por asombro y admiración; es por sentirme único en este rincón del mundo. La dulce melodía se perpetúa y entre espectáculo y espectáculo, mi reloj se detiene.

La sala está cargada con el humo de un incienso que arde junto al marco de la puerta. Cierro los ojos y saboreo el extravagante sabor del té verde, Izuko comienza a susurrarme melodías con su voz ardiente...quizá sea un poema, o un cuento de niños.  Embarco en un viaje hacia el pasado, en el que de golpe y porrazo, soy apresado y encapuchado por dos hombres de negro armados, espada al costado; pierdo el conocimiento.

Pudieron ser minutos u horas en las que el único recuerdo fue el galopar de los caballos. Arrodillado soy desencapuchado, la polvareda levantada tras la galopada seguía presente en el gris ambiente. Al fondo, en las inmediaciones de un pequeño lago, un espejismo, una especie de ilusión óptica: un palacio cubierto completamente de oro. 

El palacio de oro fue originalmente construido en 1397, totalmente recubierto de láminas de oro, era el lugar de reunión de las familias aristócratas, personalidades religiosas y samuráis.

En el mismo momento en el que mi boca se abría por el asombro de estar ante uno de los edificios más imponentes que jamás había visto en mi vida, el ruido contundente y seco del desenfundar de una katana cortó el ambiente y silenció la algarabía existente. Sutilmente, avisté como desde la parte trasera de mi hombro izquierdo aparecía la susodicha. Infinidad de gotas de temor emergieron en cada poro de mi piel. La figura imponente de un samurái, surgió súbitamente ante mí, acorazado hasta la cabeza y provisto de un casco con cuernos de acero afilados gritó de tal modo que dos grullas que picoteaban en un islote del lago volaron despavoridas: ¡¡¡Sígueme!!! Dijo.

Con sigilo entré en el palacio de oro, ante mí los guerreros más legendarios de la historia se sientan alrededor de una mesa donde corre la carne, el pescado y el sake, todos ríen y chillan Itadakimasu, siguiendo el ritual japonés antes de comenzar el festival gastronómico, todos excepto uno que parece que la fiesta no va con él.  

Mientras que el bullicio sigue su ritmo, el hombre silencioso se dirige hacia mí y con su mano en mi cabeza me explica las razones de mi presencia en el enigmático lugar. Siento las formas, siento el haberte traído aquí de esta manera, mientras reclinaba ligeramente la cabeza. 

¿Por qué crees que estás aquí? No deberías haber entrado en Gion, nunca deberías haber seguido a Izuko y jamás deberías haber comenzado el ritual. Izuko pertenece a la clase más alta de Geishas en Kyoto, su familia está relacionada con la familia imperial. Estamos al servicio de nuestro pueblo desde tiempos inmemoriales y es que precisamente samurai significa “el que sirve”. Vivimos cada día de nuestras vidas como si fuera el último, pero no creas que sólo nos dedicamos a combatir contra nuestros enemigos, imagen errónea concebida por vosotros, sino también a estudiar filosofía, a perfeccionar nuestro código de honor, el Bushido,  la escritura e incluso a la administración de, entre otros artes, las geishas.

Con esta historia que te expondré a continuación entenderás que significa ser un samurái: 

Hace mucho tiempo, durante el imperio del los shogunatos, existía una especie de dictadura militar sometida específicamente al Emperador de Japón. 

Un samurái, que se encontraba de misión, se acercó a una pequeña aldea cerca de la costa para cobrar, por parte de un pescador, 10 kokus que le había prestado el año anterior. El samurái llegó a la aldea al mediodía y después de preguntar por el pescador, le dijeron que se encontraba cerca del puerto en su barco trabajando sus redes. El pescador, al ver que el samurái se dirigía hacia él, corrió hacia la playa, se tiró al suelo e inclinó la cabeza en la arena. Levántate, dijo el samurái, “Conforme a lo acordado, ha pasado un año y he venido a recoger el dinero que me debes”. “No me he olvidado de mi deuda contigo”, dijo el pescador, que todavía tenía reclinada la cabeza sobre la arena, “pero ha sido un año muy malo para mí y lamento que no tengo el dinero que te debo”

Al oír esto el samurái, que no era un hombre conocido por su paciencia, se volvió rojo de ira y rápidamente desenfundó su katana, dispuesto a matar al pescador en ese momento. "¿Por qué crees que no debería matarte aquí y ahora mismo?", gritó el samurái mientras levantaba la hoja mortal por encima de su cabeza. Ante el temor de que su vida corría peligro, el pescador no tenía nada que perder y habló con valentía. "Desde hace algún tiempo he estado estudiando artes marciales", contestó, "y una de las lecciones que mi maestro  me enseña diariamente, es de no actuar y tomar decisiones cuando uno está lleno de furia o de ira". "Os ruego", dijo el pescador, "dame un año más para pagar lo que le debo".

Pensando en lo que el pescador acababa de decir el samurái lentamente bajó su espada. "Tu señor es sabio", dijo el samurái, "cuando era estudiante del arte de la espada, escuchaba una y otra vez este tipo de lecciones, pero a veces me siento tan furioso que reacciono sin pensar". Echando hacia un lado la katana, el samurái habló con una voz fuerte y contundente: "Tendrás otro año para pagar tu deuda", dijo, "pero cuando regrese, si no tienes todo el dinero que me debes no vacilaré en tomar tu vida en su lugar" y sin decir más se dio la vuelta y caminó sin respiro hasta que su sombra ser perdió en la distancia.

Después de haber salido de la aldea, más tarde de lo que pretendía, se hizo de noche antes de llegar a su casa. Al no ver ninguna luz encendida en la casa entró en silencio para no despertar ni a su esposa ni al personal de servicio. Cuando entró en su dormitorio se dio cuenta que había dos personas durmiendo sobre su futón, una que reconoció como su esposa y la otra con una inconfundible ropa de samurái.

Rápidamente su furia creció desmedida y con su catana se fue directamente a matar a los dos. En ese momento, cuando estaba a punto de matarlos, las palabras del pescador retumbaron en sus oídos: "Nunca golpees cuando estés furioso". Esta vez el samurái tuvo en cuenta la lección y, haciendo una pausa, respiró hondo y trató de relajarse. Sin querer hizo un carraspeo con su garganta. Al oír el ruido, su esposa y la otra persona se despertaron inmediatamente y cuando su esposa encendió una vela, el samurái se encontró cara a cara con su esposa y su madre, que se había vestido con sus ropas y espadas.
"¿Por qué habéis hecho esto?” Preguntó el samurái, "casi os mató a los dos". Su esposa explicó rápidamente que cuando cayó la noche decidieron vestir a su madre con su ropa porque habían oído que había ladrones por la zona y la presencia de un samurái les disuadiría. 

En ese momento el samurái se dio cuenta de que su hábito de tomar medidas bajo el efecto de la ira casi le había costado la vida de su esposa y su madre. Un año más tarde, el samurái volvió a la aldea en busca del pescador. Después de intercambiar saludos, el pescador dijo: "Ha sido un año excelente, mi Señor, aquí está todo el dinero que te debo como había prometido y con intereses".

"Puedes quedarte tu dinero", respondió el samurái, “tú no lo sabes, pero tu deuda ya fue pagada hace tiempo”.

En el momento en el que el maestro terminó de contar la historia me di cuenta de que mí alrededor todos los samuráis guardaban silencio y me miraban fijamente. “Por favor, únete a nosotros, entiendo que has llegado hasta aquí porque querías conocer nuestra cultura y tradiciones”, vociferó el maestro. 
Ante mí, los provocadores y rasgados ojos samuráis y un vaso de sake, el famoso vino de arroz, que me esperaba del mismo modo que el té me había esperado unas horas antes, pero esta vez, de un modo más agresivo. Agarrando el recipiente, grité Kampai (salud en japonés) con una voz temerosa, pero que suscitó la admiración de todos los asistentes. La noche se perpetuó hasta que el sol radiaba en las paredes de un palacio que jamás olvidaré.

Paseé sin cesar de norte a sur de la ciudad. Dieron las dos de la tarde. Katsuro me esperaba cerca de la estación de tren. Miraba reiteradamente su móvil a la espera de algún mensaje o pensando cuántos minutos más sería capaz de esperar. En realidad, habíamos quedado hacía una hora, pero se me echó el tiempo encima. Su enfado se acrecentó más aún cuando le relaté la cadena de sucesos acaecidos la noche anterior, a los que consideraba una burda invención: “olvídate de geishas y samuráis, yo te voy a enseñar el sumo, el deporte más tradicional de Japón, pero no puedes irte de Kyoto sin visitar el santuario de Fushimi-Inari"

Después de una copiosa comida de sashimi en la segunda planta de la estación, nos montamos en el tren de la estación de Kyoto, tardamos 20 minutos hasta llegar a Fushimi-Inari, un santuario dedicado a los dioses de la agricultura conocido por sus miles de puertas tori de color rojo y negro que forman una cadena de laberintos a lo largo de la colina. Estas puertas son, en su mayoría, donaciones de individuos, familias y negocios, así como de agricultores para proteger sus cosechas. En pleno diciembre, el sol empezó a despedirse cerca de las cuatro de la tarde, forzando un silencio incomparable, en el que sólo la brisa que azotaba las hojas perennes de los árboles nos acompañaba mientras deambulábamos por las galerías de puertas rojas que no tenían fin montaña arriba. Sin duda, uno de los lugares más únicos no sólo en Japón, sino en el mundo, por su originalidad, por la paz interior que produce, por su colorido y por su emplazamiento exclusivo desde donde repuse fuerzas para enfrentarnos al gran combate que serviría como mi adiós o, mejor dicho, mi hasta pronto a Japón. 


El sumo, el deporte nacional de Japón, es una forma de combate en el que dos luchadores se enfrentan entre sí con el fin de echar al enemigo fuera de la zona de combate. En el sumo, lo más importante es conocer las reglas, tanto las escritas como las no escritas, siendo el principio básico no golpear al rival, sino derribarlo y desequilibrarlo por agotamiento.

Una de los aspectos más interesantes del combate son los desafíos previos entre los luchadores: miradas desafiantes, palmadas enérgicas en los muslos, elevación de las piernas en el aire con el consiguiente pisoteo, así como infinidad de gestos y ruidos corporales. Antes de comenzar el combate, los luchadores agarran puñados de sal de un cesto y la arrojan con fuerza hacia el ring, muchos dicen que por superstición y para obtener buena suerte, otros que para distraer al oponente, en definitiva toda una parafernalia que en la mayoría de ocasiones dura más que el combate en sí. 

Entre las reglas escritas encontramos las siguientes prohibiciones: 
Tirar del pelo;
Meter el dedo en los ojos;
Golpear con el puño cerrado, las bofetadas están autorizadas;
Golpear en el pecho o en el estómago;
Intentar desnudar al adversario.

El ganador consigue un premio por ganar cada una de las peleas, pero antes de llevárselo, el luchador de sumo corta el aire en dos partes de arriba abajo con las manos juntas y a continuación las desplaza de izquierda a derecha para luego agarrar, con mucha alegría, el premio de contenido económico. Este gesto representa el deseo de dedicar la victoria a la trinidad sintoísta que dio al vencedor la fuerza y la suerte suficientes para ganar.

Las tradiciones, la cultura, la gastronomía, la modernidad, su gente hicieron de Japón un viaje inigualable. Katsuro se despide de mí con un pequeño maneki-neko, el gato de la suerte. “Este gato te servirá de talismán y te traerá buena suerte en la vida y en tu trabajo y con buena suerte algún día volverás a Japón…”



English Version





Kyoto, Japan: Among geishas, samurais and sumo wrestlers.



We mentioned in the previous post how the country of the rising sun has been able to mix one of the most fascinating traditions for us Westerners, with the most extraordinary modernity. Looking from their slanted eyes, we will try to analyze the Japanese folklore and traditions.

We will start with the question that all those who  have been interested in this culture have questioned themselves at least once: who are the geishas? What role have they played throughout the country's history and what role do they play in today's Japan? 

Wearing impeccable kimonos, the geishas are the main symbol of Japanese high class and for centuries they have danced, told stories, played instruments, sang and served to their guests on all kinds of parties and banquets. Despite popular belief, geishas do not exercise or have ever exercised prostitution and not only that; they are recognized artists who have followed an extremely rigorous selection and training process for years.


Kyoto served as the imperial capital for a millennium and currently has seventeen UNESCO world heritage sites. In its traditional Gion district we have the first contact with the geisha world, wandering its streets filled with historic houses and red lanterns, we enter into a world of oriental smells and sounds of a glorious past, always with the presence of thousands  posters with the most precious handwritten letters.

Izuko was waiting for me in a lightless street, only with the help of a small bulb in a nearby alley I was able to admire the pinkish color of her dress, her face was still a mystery to me, as she was carrying in her hands a Japanese fan with drawings of cherry blossom that covered completely her face. Preventing me thus, to see the geisha's most characteristic facial features.

I felt so lucky to walk around a magnificent city as Kyoto, but I felt even luckier to follow the steps of Izuko. In the silence of an eternal night, just the noise of her clogs and the brightness of the cold winter moon shining in her silk kimono, guided me until her Ochaya (her house), the place where the flawless geisha art comes true.

Even in the darkness, groping, I went barefoot and waited for the start of a spectacular evening. Some weak red light suddenly came into view, perhaps it was just the glow of a candle. As a consequence, the brilliant shadow of Izuko got reflected into an old folding screen that separated us, while she was making herself ready to display all kinds of emotions. I was not used to sit down cross-legged on the floor and even less to have a table right in front lifting a foot from the ground, I was nervous, I was not sure if I was going to be able to keep up with the performance.

Izuko’s penetrating deep black eyes appeared in front of me. Her lips were bright and sensual and a peculiar white makeup covered her face, neck and hands. Those white hands were carrying a blue ceramic bowl that was deposited on my table and, with a dazzling harmony and subtle touches of wrist, she removed its contents, the green tea, helped by an ancient wooden utensil. The atmosphere was so magical that even the sound of the bubbles, which flowed uncontrolled into my cup of tea, echoed into my ears. I grabbed the cup of tea with both hands; Izuko calmly turned her back and started playing an instrument whose sound I had never heard before: a three-stringed shamisen. Turning her face to me from time to time, she kept showing a breath-taking Mona Lisa-like smile making my heart beat faster and, this time, not because of love or passion, it was because of awe and admiration about what she was doing, it was because I was feeling unique in that corner of the world. The sweet melody went on and in between her shows, my clock swiftly stops.

The room was filled with the smoke from an incense burning beside the door frame. I closed my eyes and savored the extravagant taste of green tea, Izuko began to whisper melodies with her ardent voice ... maybe a poem, or perhaps a fairy tale. Abruptly, I embarked on a journey into the past, in which all of a sudden, I was captured and hooded by two armed black men, carrying big swords on their sides. I passed out.


Minutes or maybe hours passed by in which my only memory was the galloping of horses. On my knees and now without hood, I saw how the dust grows all around rose after the house galloping, creating a fading gray atmosphere. In the background, near a small lake, there was a mirage, some kind of optical illusion: a golden palace. 

The Golden Palace was originally built in 1397, completely covered with gold, was the meeting place of the aristocratic families, religious personalities and samurai.

At the same time my mouth was open, in shock, for being in one of the most impressive buildings I had ever seen in my life, there was a dry strong noise provoked by one of the samurais while pulling out his katana, which silenced the loud atmosphere. Subtly, I saw how that katana appeared from the left back side of my shoulder. Countless fear drops emerged in every pore of my skin. The imposing figure of a samurai appeared before me, armored from feet to the head and wearing a helmet with sharpened steel horns, he shouted so hard that two cranes, pecking on the lake’s island, flew terrified: Follow me! The samurai said.

Stealthily I entered the golden palace, in front of me, the most legendary warriors in history were sitting around a table where the meat, fish and sake, were being distributed.  All of them laugh and squealed Itadakimasu, following the Japanese ritual before beginning the gourmet festival, all of them but one who looked like he had nothing to celebrate. 

While the buzz continued its pace, the quiet man turned to me and with his hand on my head described me the reasons for my presence in that enigmatic place. “Sorry for our ways, I am sorry to have brought you here in this way”, he said while bending his head slightly.

“Why do you think you're here?” You should not have entered into Gion, you should have never followed Izuko and you should have never started the ritual. Izuko belongs to the highest class of Geishas in Kyoto; his family is related to the imperial family. We serve our people from time immemorial and precisely samurai means "the one who serves". We live our lives each day as if it was the last, but do not think that we only dedicate our time to fight against our enemies, this is a wrongly conceived picture from all you Westerners, we also to study philosophy, improve our code of honor, the Bushido, write poems and books and manage, among other arts, the geisha's art. 

With this story I am going to tell you now, you will understand what to be a samurai is:

A long time ago during the reign of the Tokagawa Shogunate a samurai set out on an errand.

Precisely one year ago to the day he had lent 10 koku to a fisherman in a small coastal village nearby, and today was the day the fisherman had promised he would repay the debt. The samurai arrived in the village at noon and upon inquiring at the fisherman's home he was told by the fisherman’s wife that he would find the man down at his boat working on his nets. Upon seeing the samurai coming up the beach the fisherman threw himself to the ground and bowed his head to the sand. "Get up" said the samurai, "As agreed it has been one year and I have come to collect the money you owe me". "I have not forgotten my debt to you" said the fisherman, who now stood but with his head still bowed, "but it has been a very bad year for me and I regret that I do not have the money I owe you".

Hearing this, the samurai, who was not a man known for his patience, flushed with anger and quickly drew his sword, preparing to kill the fisherman then and there. "Why should I not simply slay you instead" shouted the samurai as he raised the deadly blade above his head. Fearing that his life was at and end and having nothing to lose the fisherman boldly spoke out. "For some time now I have been studying martial arts" he replied, "and one of the lessons that my master teaches, is never to strike when you are angry". "I beg you" said the fisherman, "give me one more year to pay you what I owe".

Thinking about what the fisherman had just said the samurai slowly lowered his sword. "Your master is wise" said the samurai, "as a student of the art of the sword I too have heard that lesson many times, but sometimes I get so angry I act without thinking". Putting away his sword the samurai spoke in a voice that was used to being obeyed. "You shall have another year to repay your debt to me" he said, "but when I return if you do not have all the money you owe me I shall not hesitate to take your life instead" and without another word he turned and walked away.

Having left the village later than he intended to it was already dark by the time the samurai arrived home. Seeing no lights on in the house he crept in quietly not wishing to wake the servants or his wife. As he entered his bed chamber he notice that there were two persons lying on his futon, one he recognized as his wife and the other from their clothing was unmistakably another samurai.

Swiftly he drew his sword and as his anger quickly grew he moved in to slay them both. Just then, as he was about to strike, the fisherman's words came back to him, "never strike when you are angry". This time I shall follow the lesson he thought to himself, pausing he took a deep breath and tried to relax, then on purpose he made a loud noise. Hearing the sound both his wife and the stranger immediately woke up and when his wife had lit a candle he found himself face to face with his wife and his mother who had dressed up in his clothes and another set of swords.

"What is the meaning of this?" he demanded, "I almost slew you both". His wife quickly explained that when he had not returned by night fall they decided to dress his mother up in his clothes so that in the event that an intruder entered the home they would be frightened off at the sight of a samurai in the house.

A that moment the samurai realized that his habit of "striking without thinking" had almost cost him the life of his wife and his mother. One year later the samurai again walked down the same beach towards the fisherman. After exchanging the proper formal greetings the fisherman said, "It has been an excellent year my Lord, here is all the money I owe you as promised, and with interest".

"Keep your money" replied the samurai, "you do not know it, but your debt was paid to me long ago".

At the time when the teacher finished telling me the story I realized that all those samurai around me were silent and staring at me. "Please join us, I understand that you came here because you wanted to know our culture and traditions" shouted the teacher.

Before me, the intimidating slanted eyes of samurais and a glass of sake, the famous rice wine, that was waiting for me just as the green tea was waiting for me few hours before, but this time, in a more aggressive way. Holding the glass, with a fearful voice I screamed Kampai (Japanese for cheers), causing the admiration of all the attendees. The night continued until the sun started beaming on the walls of a palace that I will never forget.


I walked steadily from north to south of Kyoto. Two o'clock. Katsuro was waiting for me near the train station. He looked at his mobile phone repeatedly, expecting a message or thinking how many minutes more he would be able to wait for me. Actually, we were supposed to meet an hour before, but didn’t realize Kyoto was that bi. His anger grew even more when I started telling him my adventures and the chain of events that occurred the night before, which he considered a blatant invention "forget about geisha and samurai, I'll show you the sumo, the most traditional Japanese sport, but before that you cannot leave Kyoto without visiting Fushimi-Inari shrine”

After a hearty sashimi meal on the second floor of the train station, we rode the train from Kyoto Station and it took us 20 minutes to get to Fushimi-Inari, a shrine dedicated to the gods of agriculture, known for its thousands of red and black tori gates that form a chain of labyrinths along the hill. These doors are mostly donations from individuals, families and businessmen, as well as farmers willing to protect their crops. In the middle of December, the sun began to abandon us around four in the afternoon, forcing an unrivaled silence, in which only the breeze that whipped the evergreen leaves from the trees accompanied us as we wandered through the galleries of red doors that had no end uphill. Definitely one of the most unparalelled places not only in Japan but in the whole world, because its originality, because of the inner peace growing inside of oneself, because of its special colors and location from where we got enough energy for the great battle that would serve as my farewell or rather, my “see you soon” to Japan.

Sumo, Japan's national sport is a form of combat in which two fighters face each other in order to take the enemy out of the combat zone.

The most important thing in this sport is to get to know the rules, both written and unwritten ones, and whose most basic principle doesn’t consist of hitting the opponent, but pulling him away and unbalancing him until exhaustion.

One of the most interesting aspects of this combat is the wrestlers’ previous provocations: challenging looks, vigorous slaps on their thighs, lifting their legs up in the air with the subsequent trampling and their countless gestures and body noises. Before the match, wrestlers grab handfuls of salt from a basket and throw them strongly into the ring, many say that they do it because of superstition and for obtaining good luck, other say they do it in order to distract the opponent, in short all this paraphernalia takes longer than the fight itself.

Among the written rules we can find the following prohibitions:
• Pulling each other’s hair;
• Poking into the eyes;
• Hitting with a closed fist, slapping is allowed though;
• Hitting in the chest or stomach;
• Trying to get the rival naked 

The winner gets a prize for winning each of the fights, but before taking the price, the sumo wrestler cuts the air into two from top to bottom with folded hands and then moves them from left to right, to finally grab the economic content award with joy. This gesture represents the desire to dedicate the victory to the Shinto Trinity which gave enough strength and luck to the winner in his victory. 

The traditions, culture, gastronomy, modernity and people made of Japan an unbelievable experience. Katsuro wanted to say goodbye to me with a small present, a Maneki-Neko: the lucky cat. "This will serve as a talisman cat that will bring you good luck both in your life and in your work, and that good luck will eventually make you come back to Japan one day ..."








No comments:

Post a Comment